Mega optur + mega nedtur

NYC – I love you!

Den 26. var Anja og jeg i NYC. Vi stod tiiiidligt op for at fange en bus til NY, som altså endte med ikke at gå helt efter planen…. Jeg havde for længst købt busbilletter til os tur-retur og vi tænkte derfor ikke på at troppe op på busterminalen en evighed før bussen gik – så længe vi var der før bussen kørte, mente vi jo at vi ville få den plads vi havde betalt for. Da vi ankom til busterminalen, var der en insane lang kø foran os. De begyndte at boarde på bussen der skulle køre klokken 8:00 (altså, vores bus), og vi kunne da godt se der var flere mennesker foran os end der kunne være på bussen. Pludselig siger de at der er fyldt og resten må vente…. Øh, nå, tænker vi. Vi har betalt for vores busbillet? Da vi klager lidt får vi bare af vide at vi skulle have købt billet til express bussen, for det er den eneste bus hvor man er garanteret en plads når man køber billet. Jamen fedt, det informerer i ikke lige frem om på jeres hjemmeside! Der kører så en express bus klokken 8:15, den boarder de og fylder op med folk som ventede på alm. bus. Vi kom stadigvæk ikke med… Folk var lidt mugne i køen, hvilket jeg synes er fuldt forståeligt! Derfor bestilte de en ekstra bus, som ville komme indenfor 20 min. Klokken ca. 9:00 var vi så endelig på en bus på vej mod NYC – en bus der ikke engang var halvt fyldt. Det kan da ikke være særlig god forretning for dem! Nå, selvom vi hader Philadelphias bus-system, så var vi endelig på vej mod NYC!

2t og 10m senere var vi i hjertet af NYC hvor vi blev sat af, godtnok en time efter planen, men vi kom i det mindste frem! Vi kom op fra undergrunden og stod i det store dejlige NY, lige uden for New York Times (på 42nd and 5th). Efter en liiiille smule bøvl med at finde vej (undskyld..) var vi på vej mod Empire State som var vores første stop på turen. Vi gik forbi Times Square på vej derhen, så vi stoppede og fik noget at drikke fra Starbucks, og kiggede ellers bare lige hurtigt på TS – vi regnede nemlig med at komme tilbage. Videre gik vi og endte efter noget tid ved Empire State Building. Det er slet ikke slemt at gå rundt i NYC da der er ret meget at se på over det hele, og nu var der jo altså også kun 1,5 km. Før vi nåede helt derhen blev vi stoppet af nogle sælgere fra ESB som kunne sælge os hele turen (minus helt op til toppen) plus deres skyride. En ekstra bonus hvis vi købte ved dem (fordi vi fik skyride med) var, at vi ville springe over køen og komme direkte op på skyride niveauet. Selvom selve skyride ikke var helt vildt meget ved, betalte vi altså kun $10 mere end andre betalende, og sprang samme tid en 2 timers kø over, så i sidste ende kunne det efter vores mening godt betale sig. Var vi kommet dagen før, havde vi sprunget en 4 timers kø over – tænk over det, hvis i nogensinde skal i ESB!

Fra selve ESB er der nok ikke så meget at fortælle. Skyride er en lille sal man sidder i, hvor man ser noget af NYC og dets seværdigheder, som er filmet fra en helikopter (deraf skyride). Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad det hedder, men kan i huske den forlystelses-bil man kunne komme i på markeder og evt. andre steder? Hvor bilen laver bevægelser efter det man ser på skærmen. Nevermind, det samme gjorde de her sæder altså, hvilket jeg tror var det man betalte for. Selve bevægelserne var nu helt OK, men kvaliteten på skærmen var elendig! Informationerne var dog vældig informerende… (hæhæ). Så er det op igennem et museum som vi vist skippede ret meget :p efterfulgt af udkigstårnet. Det var vildt koldt og blæsende, men det var en god oplevelse! Desværre var der ret tåget, så det ødelagde lidt udsigten. For en sum penge ekstra kan man så komme længere op (fra 86. etage til 102. etage), hvilket vi valgte ikke at gøre da vejret var så dårligt, og at man efter min mening allerede var rigeligt langt væk fra alting – jeg tvivler på man ville kunne genkende noget helt deroppe fra.

Da vi kom ud fra ESB mødte et hvidt syn os – det var begyndt at sne rimelig kraftigt… Vi fik os noget frokost og satte ellers kursen mod Ground Zero. Vi tog metroen dertil, og efter at have fulgt nogen skilte der viste den forkerte vej (irriterende!), kom vi endelig til det rette sted. Desværre var der bare vildt mange mennesker, og vejret var som sagt ret elendigt og begyndt at vende over i mere regn-agtigt. Det viste sig også at man skulle have bestilt billetter i forvejen (dog er det stadig gratis), hvilket vi har fået af vide vist kun er pga. jul/nytår hvor de har rigtig mange besøgende. Så ja, som i nok kan gætte endte vi med ikke at se det. Det skulle vist heller ikke være så overvældende lige nu, da orkanen Sandy oversvømmede det hele og ikke gjorde noget godt for monumentet – derudover er museet lukket for renovationer. Godt jeg skal tilbage og besøge det med den pukkelryggede til Marts 🙂

Efter vores mislykkede tur dertil tog vi metroen tilbage mod det mere centrale Manhattan, hvor vi begav os mod Rockefeller Center og Plaza. Hvis nogen ikke ved hvad det er, så er det dét sted hvor Kevin bliver fundet af sin mor i “Alene Hjemme 2”, foran det store juletræ der står på Plazaet til jul. Det regnede efterhånden ret kraftigt, så vi gik først ind i centeret og osede (shoppede….) lidt og sad og hyggede. Da klokken efterhånden nærmede sig en tid hvor vi blev nødt til at forlade stedet for at vi kunne nå at tage billeder ved juletræet udenfor, lidt på Times Square og stadig nå vores bus, begav vi os ud i den evige regn. Det tog en krig at få taget nogle gode billeder sammen ved juletræet, fordi folk åbenbart ikke er ligeså gode fotografer som Anja, hvis du spørger hende :p Videre mod TS stadig i forfærdeligt vejr, hvor vi slog smut forbi m&m’s og disney butikken, tog billeder og endelig begav os meget våde tilbage til busterminalen.

Selvom vejret ikke var med os, hyggede vi os nu rigtig meget. Den største grund til at vejret var nederen var selvfølgelig, at vi ikke fik brugt vores kamera så meget som vi gerne ville, fordi vi ikke kunne have det fremme hele tiden. Men alt i alt, var det en skøn tur. Busbilletten var forholdsvis billig, så selvom vi ikke så så forfærdeligt meget, var det nu stadig det hele værd. Jeg kommer nok tilbage igen flere gange i løbet af mit år her, med sådan en forholdsvis kort bustur og højst $10 hver vej, så kan det vist ikke undgåes! Nu blev det her indlæg altså også ret langt… Håber i overlevede! De fleste af jer er nok ved at drikke jer fulde og hygge jer rigtig meget i venners lag, eftersom klokken er 22 i DK og det er nytårsaften. Jep, jeg hygger mig alene på et meget rodet værelse, men jeg magter ingenting!

HAPPY NEW YEAR, EVERYONE!